Monday, December 30, 2002

همسايگان زمين به ميهماني ماه مي‌آيند
سلام!
سحرگاه دوشنبه نهم دي ماه (30 دسامبر2002 ) شاهد مقارنه ماه ، زهره و مريخ خواهيم بود.( به نزديك شدن دو يا چند جرم آسماني مقارنه گفته مي‌شود.)
براي مشاهده اين پديده زيبا كافيست صبح دوشنبه حدود ساعت 4:30 تا 5:30 در جايي باشيد كه افق شرقي آن باز باشد.البته قبل از هر چيز لازم است كه بيدارشده باشيد!
مقارنه هلال ماه و سيارات از زيباترين پديده‌هاي نجومي است كه با چشم غيرمسلح مي‌‌توان شاهد آن بود.اما هنگامي كه از يك سو پاي زهره ، اين سياره درخشان آسمان صبحگاهي ( با قدر 4.5 - ) و از سوي ديگر پاي مريخ ، همسايه سرخ‌ فام زمين در ميان باشد شكي براي گذشتن از خير خواب نوشين بامدادي باقي نمي‌ماند.
اگر مايل هستيد كه ساعت دقيق اين مقارنه را در شهر خودتان بدانيد به اين سايت سري بزنيد.
اگر هم به هر دليل موفق به رصد مقارنه نشديد ميتوانيد از اين انيميشن( به صورت zip شده )استفاده كنيد.

........................................................................................

Wednesday, December 25, 2002







Merry Christmas from Roja Society of Astronomy.


سلام!
يك :
گروه نجوم روجا تولد حضرت مسيح رو به همه و مخصوصا به عزيزان مسيحي تبريك ميگه.
آرزو ميكنيم كه در سال بعد روزهايي سرشار از موفقيت و پيشرفت و شبهاي صاف و پرستاره‌اي داشته باشيد.
دو:
آسمان رشت امشب هم براي مشتاقانش صحنه‌هاي زيبايي رو به نمايش گذاشت. اما برخلاف دو سه شب گذشته خبري از زحل و مشتري و شعراي يماني و بقيه نبود. اينبار ذرات زيبا و ريز برف از آنهايي كه به آسمان نگاه مي‌كردند پذيرايي مي‌كردند.زيبايي‌هاي آسمان به اندازه كافي زياد بود كه من و سعيد سرما رو تحمل كنيم و مدتي رو زير آسمان برفي سپري كنيم.حيف كه دوربين ديجيتال نداريم تا شما هم با ديدن چند تا عكس در ديدن اين زيبايي‌ها شريك بشيد. از بابانوئل عزيز خواهش مي‌كنيم كه به جوراب ما هم التفات داشته باشه!
سه:
منتظر يه Update باشيد.به زودي ...

........................................................................................

Friday, December 13, 2002

سلام.
پنجمين همايش شبكه مدارس (School Net) به پايان رسيد.
ما هم كه به عنوان همكار شبكه مدارس در گيلان در اين همايش شركت كرده بوديم دست خالي برنگشتيم.غير از ساعتها گفتگو با افراد مختلف در مورد وضعيت شبكه مدارس در گيلان و پيدا كردن دوستان جديد يكي دو تا اتفاق خوب ديگه هم افتاد.
وبلاگ گروه به عنوان يكي از پنج سايت برگزيده مسابقه طراحي سايت انتخاب شد.وديگه اينكه زهير معصوميان، دوست خوب بابليمون رو هم ديديم.
به زودي در مورد اين همايش بيشتر خواهيد خوند.

........................................................................................

Thursday, December 12, 2002

سلام
بابل- مركز تربيت معلم شهيد رجايي
پنجمين همايش سراسري شبكه ي مدارس ايران, 20 و 21 آبان ماه
به همت بنياد دانش و هنر و آموزش و پرورش بابل و ...
همين الان در حال برگزاري است. گروه روجا به عنوان يك تشكل غير دولتي همكار در شبكه مدارس گيلان در اين همايش شركت كرده است. از نكات جالب اين همايش IT مشكلات فراوان در برقراري اتصال اينترنت است. وبلاگ گروه روجا هم در مسابقه ي طراحي سايت اين همايش شركت كرده است.
منتظر خبرهاي بعدي باشيد.

........................................................................................

Sunday, December 08, 2002

سلام.
به ميمنت و مباركي وبلاگ رو update كرديم.بايد از همه دوستاني كه در اين مدت به وبلاگ ما سر زدن و ديدن كه خبري نيست معذرت بخواهيم.(راستش خودمون هم ديگه از اين تاخيرها خسته شديم).
گزارش تصويري رصدي كه همزمان با بارش شهابي اسدي برگزار شده بود هم آماده شده.
نكته ديگه اينكه لبنك آرشيو مطالب هفتگي وبلاگ رو در تمام صفحات قرار داديم.
اگه شما هم پيشنهاد خاصي چه در مورد ظاهر وبلاگ و چه در مورد مطالب داريد ما رو در جريان بذاريد.

........................................................................................

Thursday, December 05, 2002

آنچه در زير مي‌خوانيد متن كامل مطلبي ‌است كه هاشم سيماب براي صفحه يك شب رصدي نوشته است.قسمت اول آنرا پيش از اين خوانده‌ايد. اما نظر به اهميت موضوع و نزديك شدن به عيد فطر تصميم گرفتيم كل مطلب را در صفحه اصلي وبلاگ بياوريم.

Observing new moon and problemsدر ستاره شناسي آماتوري، يکي از پديده هاي جالب آسمان، ماه نو است. در هر ماه قمري شبانه روزي وجود دارد که در آن به هيچ وجه نمي توان ماه را ديد (البته اگر شما الان ماه را در آسمان نمي بينيد به اين خاطر است که ماه دير طلوع مي کند.) در اين روز ماه در حالتي است که به آن "مقارنه" مي گويند. لحظه ي مقارنه، زماني است که مرکز ماه و خورشيد در نزديکترين حالت به هم قرار مي گيرد.
تمام ماجرا از اين لحظه به بعد آغاز مي شود. در پايان هر ماه قمري بسياري از منجمان آماتور در سراسر دنيا، براي زودتر ديدن ماه بعد از مقارنه با يکديگر رقابت مي کنند. البته قضيه به اين سادگي هم نيست. مولفه ها و عوامل زيادي وجود دارد که براي يافتن ماه نو، به دانستن آنها نياز است. مولفه هاي زيادي هم براي رقابت و ثبت رکورد وجود دارد.
اما همه ي اين جريانها در ايران به نوع ديگري ست.
در ايران منجمان آماتوري وجود دارند که همانند همکاران خود به اين کار مشغولند. حتي برخي از رکوردهاي جهاني متعلق به ايرانيهاست. از مشهورترين اين منجمان، مهندس محمدرضا صياد، عليرضا موحدنژاد، محسن قاضي ميرسعيد، حميدرضا گياهي و... هستند.
در دو ماه از سال، ماجراي ديدن هلال ماه نو، عمومي مي شود؛ اول رمضان و اول شوال. به نظر مي رسد که چون همه چيز قابل محاسبه است و افراد بسياري (در ايران و جهان) به صورت حرفه اي به دنبال اين کار هستند، در اين دو ماه هم نبايد مشکلي وجود داشته باشد. اما از آنجا که در کشورهايي که اين امر "مهم" هست، افراد فوق اصلا مهم نيستند، از طرف ديگر افراد مذکور در جاهاي ديگر "مهم" به شمار مي روند، سالهاست که دچار مشکل مي شويم.
اين داستان ادامه دارد...
معمولا چند ماه قبل از اين دو ماه (رمضان و شوال) ستاره شناسان به بررسي وضعيت هلالهاي نوي آنها مي پردازند. اغلب ستاره شناسان آماتوري كه به دنبال شكار ماههاي نو هستند وضعيت ماه در يكسال آينده را مي دانند. اين قاعده در ايران هم وجود دارد.
مشكل از جايي آغاز مي شود كه پيش بيني‌ها بيانگر عدم رويت ماه در ”فلان “روز هستند.
گفتيم كه براي پيش بيني اين وضعيت‎‏، مولفه هاي زيادي در نظر گرفته مي شود. يكي از اين مولفه ها مدت زماني است كه ماه از لحظه ي مقارنه گذشته است. مولفه ي ديگر جدايي بين ماه و خورشيد است ( كه رابطه ي مستقيم با شاخص قبلي دارد) يعني ماه و خورشيد چند درجه از هم فاصله دارند. اين جدايي به چند دليل مهم است :
هرچه ماه از خورشيد دورتر باشد( فاصله ي بينشان بيشتر باشد) ميزان ”درصد روشنايي سطح ماه“ بيشتر خواهد بود (مولفه ي ديگر) به علاوه اين امر باعث مي شود كه ماه ديرتر غروب كند ( زمان غروب ماه و خورشيد دو شاخص ديگر است) در واقع ما تنها بين اين دو غروب است كه فرصت ديدن ماه نو را داريم . قبل از غروب خورشيد، نور زياد آن و نزديكي بيش از حدشان مانع از رصد ماه مي شود و بعد از غروب ماه، ماهي در آسمان براي رويت نخواهد بود!
به عبارت ديگر هيچ ماه نويي را در هر فصلي از سال كه باشيم نمي توان در مثلا ساعت 10 شب ديد. چون مدتهاست كه ماه غروب كرده و پايين افق است.
يك مولفه ي مهم ديگر، ارتفاع ماه در لحظه ي غروب خورشيد است. اين ارتفاع به موقعيت جغرافيايي ناظر و چند چيز ديگر بستگي دارد. به عنوان مثال يك ماه بحراني (ماهي كه وضعيت رصدي دشواري دارد و احتمال ديدن آن كم است) را تقريبا هرگز نمي توان در شهري مثل رشت ( شهري در شمال ايران ) رويت كرد. هرچه ماه به لبه‌ي افق نزديكتر باشد، ديدن آن دشوارتر خواهد بود.
به هر حال، مواقعي وجود دارد كه پيش بيني‌ها امكان ديدن ماه را در روز آخر ماه قمري غير ممكن اعلام مي كنند. تقريبا اين اتفاق در يازده سال اخير، در اول ماه رمضان يا آخر آن اتفاق افتاده است. تمام ماجراهاي بالا مربوط به بخش علمي و منطقي قضيه مي شود.
لازم به ذكر است كه معمولا در تمام جهان – حداقل در بخش بزرگي از آن – ماههاي قمري در يك روز شروع مي شوند و در يك روز نيز خاتمه مي يابند. تنها در موارد استثنايي است كه ممكن است در پاره اي از نقاط جهان شروع ماههاي قمري با يك روز اختلاف همراه باشد.
اما در كشورهاي اسلامي
در كشورهاي اسلامي كه اغلب آنها نيز در كنار يكديگرند، از آنجا كه اين امر – حداقل در 2 ماه از سال – براي آنها بسيار اهميت دارد ( در اولين روز ”رمضان“ خوردن غذا براي مسلمانها حرام است و در اولين روز شوال روزه گرفتن حرام مي باشد) در اين مورد ”هيچ“ كار ارزشمندي كه مورد تاييد ”مقامات رسمي “ نيز باشد انجام نمي گيرد. در واقع در بيشتر سالها، ماههاي قمري در سه روز براي كشورهاي اسلامي شروع مي شود! به عنوان مثال سه كشور عراق (محبوب همه‌ي قلبها) ايران (...) و پاكستان كه به صورت متوالي در كنار يكديگر قرار دارند را در نظر بگيريم. معمولا ابتدا درعراق عيد فطر (روز اول ماه شوال) اعلام مي شود، روز بعد در ايران و روز بعدتر در پاكستان عيد نام مي گيرد. البته گاهي اوقات پاكستان در اعلام عيد از ايران پيشي مي گيرد. همسايه ي جنوبي ايران (عربستان) هم اغلب در اعلام رسمي عيد! با عراق هم پيمان هست.
و متاسفانه در اين بين يگانه چيزي كه به فراموشي سپرده شده، ”هلال ماه نو“ است. هلالي كه مشتاقان زيادي را در همان كشورها – احتمالا – سر كار گذاشته است.
به هر حال اگر شنيديد كه كساني مي گويند پنجشنبه 14 آذر 1381 (5 دسامبر 2002 ) اول شوال 1423 نيست، خيلي جدي نگيريد. منظور آنها اين است كه در روز قبل ، ماه با خورشيد كمتر از ” 3 درجه“ فاصله دارد و روشنايي سطحي آن فقط 6 ده هزارم روشنايي سطح ماه كامل است و تقريبا همزمان با خورشيد غروب مي كند.
Mercury & new moonاما اگر مايليد يك ماه نو را بينيد مي توانيد پنجشنبه چهاردهم آذر ماه ( 5 دسامبر) در جاييكه افق غربي بازي دارد، نظاره گرش باشيد. اگر كمي بيشتر دقت كنيد نزديكترين سياره ي منظومه ي شمسي به خورشيد را هم مي توانيد كمي پايينئتر از ماه رويت كنيد. عطارد و ماه حدود 4 درجه از هم فاصله دارند. ( اگر مشت خود را ببنديد و دستتان را مستقيم نگه داريد فاصله ي بالا تا پايين مشتتان معادل 5 درجه در آسمان خواهد بود.)
چهارشنبه پنجشنبه يا جمعه . به هر حال عيد شما مبارك!




........................................................................................

 

 

آرشيو وبلاگ | آرشيو هفتگي

Archive

ارسال نظرات

Send Your Comments

درباره روجا

About Roja

 



 

 تازه هاي نجوم

 بروز شويد و بروز بمانيد

 


 لينكدونی نجومی

آرشيو لينكدوني


 

 رخدادها


Roja Weblog :: Persian Space and Astronomy Portal




 


©  استفاده از مطالب اين صفحه با ذكر منبع بلامانع است.تمامي حقوق اين سايت متعلق به گروه نجوم روجا مي باشد .